Topik 2 - ANALISIS DAN PENILAIAN PENGUCAPAN AWAM
2.0 PENGENALAN
- Sebagai satu bentuk wacana lisan
- Dihasilkan dalam waktu dan situasi yang nyata mengikut kontek
- Bertujuan meningkatkan keteampilan diri, kemahiran berinteraksi .menyampai maklumat dengan berkesan dan mampu menganalisis
2.1 PENILAIAN DAM PENGUCAPAN AWAM
- Merupakan pengukuran atas keterampilan yang dikuasai oleh pengucap
- Untuk mencapai tahap kecekapan dan keterampilan diri
2.1.1 penilaian kendiri
- Penilaian kendiri melibatkan penilaian seseoarang ke atas dirinya sendiri samaada fositif atau negative
- Meliputi persepsi tentang diri dan alam sekeliling melalui diri dan kebolehannya meliputi keyakinan dan harga diri
- Tiga aspek penilaian:
- Persedian
- Membuat analisis audian
- Kumpul maklumat atau idea
- Mengatur bahan ucapan
- Merancang ucapan
- Membuat analisis audian
b) Aspek latihan
- Kemahiran menyampaikan ucapan,syarahan, pidato dapat dikuasai
- Latihan yang cukup meningkatkan keyakinan diri ketika berucap
- Dapat menagani kegugupan yang berpunca daripada perasaan tegang, tidak yakin dan malu.
c) aspek persembahan
- Membuat salutasi protocol
- Gunakan kata sapaan yang sesuai mengikut konteks
- Membuat preview
- Sudahkan ucapan dengan sekian terima kasih
Kriteria Penilaian kendiri dalam pengucapan awan
Aspek Persedian Awal | 1 | 2 | 3 | 4 | |
1 | Memahami apa yang akan disampaikan | ||||
2 | Kedalaman pengetahuan tentang topic | ||||
3 | Membuat rujukan | ||||
4 | Merancang ucapan, isi mencukupi dan diatur mengikut keutamaan | ||||
5 | Membuat cacatan/ nota ringkas | ||||
6 | Menganalisis audian | ||||
7 | Memahami tujuan pengucapan |
Aspek latihan | 1 | 2 | 3 | 4 | |
1 | Latihan yang mencukupi | ||||
2 | Latihan bukan menjurus kepada perkara teknikal sahaja | ||||
3 | Berlatih menangani kegugupan mengenai topic pengucapan | ||||
4 | Kebolehan memberi gambaran mengenai topic pengucapan | ||||
5 | Membuat salutasi/ sapaan yang betul | ||||
6 | Pengenalan topic amat jelas dan menyeluruh | ||||
7 | Mengingat idea dan mengolah dengan baik | ||||
8 | Isi dikembangkan lengkap dengan data sokongan | ||||
9 | Ada elemen kecindan / lelucon | ||||
10 | Menyampaikan maksud ,buah fikiran dan memberi maklumat dengan jelas dan teratur | ||||
11 | Membuat kesimpulan yang bersesuaian | ||||
12 | Ucapan terima kasih?perhargaan | ||||
13 | Mematuhi masa yang ditetapkan | ||||
14 | Mendapatkan komen rakan |
Aspek Persedian Persembahan | 1 | 2 | 3 | 4 | |
1 | Memakai pakaian yang bersesuaian | ||||
2 | Mempunyai sikap yakin diri yang tinggi, tidak malu, dan bersikap positif | ||||
3 | Berjaya menangani kegugupan dan yakin boleh melakukannya |
PENILAIAN SECARA HOLISTIK
- Merupakan penilaian yang dibuat secara menyeluruh melibatkan pengkategorian dinilai sama ada cemerlang, baik, sederhana, atau lemah.
- Nilai atau markah diberikan berdasarkan criteria yang ditetapkan.
- Contohnya empat item yang hendak dinilai secara holistic ialah penyampaian, isi, bahasa dan tatacara, susunan atau organisasi sesuatu pengucapan awam.
- PENYAMPAIAN
Kriteria | 40 Markah | Penerangan |
Cemerlang | 26 - 40 | Disampaikan dengan cemerlang, lengkap dengan idea utama dan idea sokongan, menarik, menyeronokkan, informative, dan berkesan |
Sederhana | 16 - 25 | Disampaikan dengan agak baik, lengkap dengan idea utama dan idea sokongan, menarik, menyeronokkan, masih informative, dan menyakinkan. |
Lemah | 0 - 15 | Disampaikan dengan agak memuaskan dan minima sahaja, persembahan kaku, kurang informative dan agak membosankan. |
- ISI
Kritea | 30 Markah | Penerangan |
Cemerlang | 21 – 30 | Idea pokok dibincangkan secara jelas dengan disokong data-data yang konkrit, penting, berkaitan dan menyakinkan |
Sederhana | 11 - 20 | Idea pokok dibincangkan tetapi terlalu ringkas dan am. Perbincangan disokong oleh data-data yang konkrit tetapi kadangkala contoh atau data-data itu diulang-ulang, tidak berkait atau tidak lengkap. |
Lemah | 0 - 10 | Idea pokok kurang jelas atau keliru, atau tidak disokong oleh data-data yang konkrit dan berkaitan. |
- BAHASA
Kriteria | 20 Markah | Penerangan |
Cemerlang | 16 - 20 | Ayat-ayat dibina dengan baik, bersepadu dan berkesan. Perkataan-perkataan dipilih dan digunakan dengan sangat berkesan, menarik, tepat, dan penuh dengan bunga bahasa. Penggunaan (secara kosisten) bahasa baku.
|
Sederhana | 10 – 15 | Ayat-ayat digunakan secara betul tetapi tidak bersifat luar biasa dan kadangkala seragam sahaja. Perkataan-perkataan dipilih dan digunakan sesecara sesuai, jelas dan kadangkala terdapat penyelewengan dari bahasa baku. |
Lemah | 0 - 9 | Ayat-ayat tidak bersepadu, tidak bertalian, keliru, tidak munasabah dan membosankan. Perkataan yang dipilih dan digunakan tidak munasabah, kabur, tidak berbunga bahasa atau kurang baku. Idea-idea dikemukakan secara tidak lancer dan terhalang kerana sering terdapat penyimpangan bahasa. |
- TATA CARA / SUSUNAN / ORGANISASI PENGUCAPAN
Kriteria | 10 Markah | Penerangan |
Cemerlang | 7 – 10 | Tema dikembangkan dengan teratur selangkah-langkah, idea-idea kemukakan secara bersepadu dan satu hujah beralih kepada hujah yang lain dan berkesan. Hujah dikembangkan secara menarik dan seimbang dengan penekanan yang wajar. |
Sederhana | 4 – 6 | Tema kadangkala tidak teratur, dikembangkan secara tidak seimbang atau memberi penegasan yang tidak sesuai, hujah-hujah berkaitan tetapi peralihan dari satu hujah kepada hujah lain kadangkala tidak licin dan membosankan. |
Lemah | 0 - 3 | Tema tidak dikembangkan atau dikembangkan dengan tidak konsisten, tidak kena mengena dan diulang, hujah-hujah tidak bertalian/koheren dan peralihan dari satu hujah kepada hujah yang lain tidak jelas dan tidak berkesan. |
PENILAIAN SECARA ANALITIK
- Merupakan penilaian yang dibuat secara terperinci yang meletakkan item-item yang hendak dinilai dan membuat perincian sub item.
- Contoh :
Nama : _______________________________________ Tarikh : ____________ Tajuk : _______________________________________________________________
PENYAMPAIAN | PENARAFAN | KOMEN | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
KANDUNGAN | PENARAFAN | KOMEN | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
BAHASA | PENARAFAN | KOMEN | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
GAYA | PENARAFAN | KOMEN | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
KUNCI PENILAIAN 0 = Lemah 1 = Tidak Memuaskan 2 = Memuaskan 3 = Sederhana 4 = Baik 5 = Cemerlang |
Contoh Borang Penilaian Pidato
Tajuk : _________________________________________________________________
Nama Peserta :_________________________________________________________________
Tarikh : _________________________________________________________________
Item penilaian | kriteria | Markah penuh | Markah diperloh |
Isi | Pemidato diadili dari segi :
Isi yang bernas, data dan bahan yang tepat serta logik termasuk penghuraiannya.
Panduan pemarkahan 2 markah – 1 isi 1 markah – huraian 1 markah – contoh / data-data | 30 | |
Penyampaian | Pemidato diadili dari segi :
| 40 | |
Bahasa | Pemidato diadili dari segi :
| 20 | |
Adab | Kritikan terhadap isu sensitif seperti agama, bangsa, budaya dan peribadi serta perlakuan atau tutur kata yang kurang sopan akan menyebabkan kehilangan markah. | 5 | |
Bonus | Pemidato diadili dari segi :
| 5 | |
Jumlah Markah | 100 |
Adalah disahkan bahawa jumlah markah di atas adalah betul.
Disahkan oleh : ____________________________ ________________________
(Nama Hakim/Penilai) (Tandatangan)
No comments:
Post a Comment